Utveckling Nordost

Utveckling Nordost satsar på nya jobb, mer kultur, fler mötesplatser och ett gott liv i Angered och Östra Göteborg

Tolv nykläckta i årets kulturinkubator

Undervisning i somaliska över nätet, coachning, sång och musik – det är några av affärsidéerna som fått stöd i årets upplaga av kulturinkubatorn.

I slutet av november presenterades den andra omgången av Utveckling Nordosts kulturinkubator på Lärjeåns Kafé & Trädgårdar. Förra gången var det sex kulturföretag som medverkade. I den här omgången var de dubbelt så många.

– Det var också en större spridning, från projektidéer till nästan färdiga företag, säger Peter Rundkvist, kulturkoordinator på Utveckling Nordost.

Äggkläckningsmaskin

Kulturinkubatorn är en ”äggkläckningsmaskin” för kulturaktörer som Utveckling Nordost drivit tillsammans med Nätverkstan. I inkubatorn har kulturutövare fått hjälp med att formulera sin affärsidé, göra budget och affärsplan – målet är att de ska bli bärkraftiga kulturföretag.

Först ut att presentera sig var Marimbaellen eller Ellen Sjö Sander som är frilansande musiker på slagverk/marimba. Hon erbjuder konserter och workshops för skolor eller andra grupper med fokus på rytm och rörelse.

Kerstin Adeström arbetar också med musik. I hennes företag Ask & Vision erbjuder hon tjänster som coach, föreläsare, sångerska och musikinspiratör. Det kan handla om coachning för personlig och professionell utveckling, workshops i körsång eller text och musikskapande och föreläsningar om hur det är att leva med en funktionsnedsättning. För henne har kulturinkubatorn varit ett tillfälle att formulera sitt utbud av tjänster, hitta en strategi för prissättning och att få sin hemsida på plats.

Stärka banden

Skandik Afrik arbetar med både hemsida och magasin. Foto: Mats Udde Jonsson.

Kenneth Fagbe och Gloria Matuka berättade hur Skandik Afrik med webbsida och magasin vill stärka skandinaviska och afrikanska band.

En annan av deltagarna, Abdulkadir Serar, är ordförande i Swesom, en ideell förening som bland annat vill bidra till att somalier i Göteborg får den kunskap de behöver för att delta fullt ut i samhället. Det kan handla om samhällsinformation, kultur, föreläsningar, debatt eller teater.

Josefina och Julia är hälften av Diversity. Frånvarande på bilden är kollegorna Hanna Nyberg och Ibrahim Khamisi Mwinshele. Foto: Mats Udde Jonsson.

Josefina Samuelsson och Julia Sjönneby från Diversity visade hur de genom dans och film hjälpt andra företag att exempelvis arbeta med mångfaldsfrågor.

Bra att skapa kontakter

Att hitta sin marknad är en av de stora utmaningarna för kulturföretagarna.

– Startsträckan kan vara lång innan man har en hållbar idé och möjlighet att leva på sin verksamhet. Därför kan man också behöva stöd under längre tid och på annat sätt än i en traditionell företagsinkubator, menar Peter Rundkvist.

Flera lyfte fram hur de genom kulturinkubatorn skapat kontakter och kunnat utveckla sina idéer.

– Kulturinkubatorn har också gett en inblick i kulturvärlden som jag inte hade innan. Nätverk och kontakter är viktiga och jag hoppas att vi som var med i inkubatorn ska kunna fortsätta hålla kontakt. Det var roligt att höra hur många hade utvecklats från första träffen i våras tills nu, säger Kerstin Adeström. 

Text: Elisabeth Gustafsson     Bild: Mats Udde Jonsson

Läs mer om kulturinkubatorn i tidigare artiklar:

Nya kulturaktörer presenterar sina idéer

Film för fred och rättvisa

Tikitut lockar moderna turister till nordost

Keramik som business

Komersiell konstnär - javisst

Arkiv

Här kan du läsa äldre artiklar »